Nieuws

19/09/2019

Workshop ‘Theory of Change’ op 30 januari 2020

Op donderdag 30 januari 2020 kunt u aan de slag met uw eigen Theory of Change. Lees meer >

27/08/2019

Cursus ‘Financiële beoordeling van aanvragen’ op 6 februari 2020

Op donderdag 6 februari 2020 verzorgt Beter Geven wederom een cursus waarin de financiële aspecten van aanvraagbeoordeling centraal staan. Lees meer >

01/07/2019

Beter Geven breidt uit

Met ingang van 1 juli 2019 heeft Beter Geven twee nieuwe partners: Monique Bais en Bas Pieck. Lees meer >

Nieuwsarchief

Twitter LinkedIn

Helene Kröller-Müller

Filantroop van de maand - Helene_Kroller_Muller
Naast passie is volharding een belangrijke succesfactor om iets voor de samenleving achter te laten. Dat bewees Helene Kröller-Müller in de eerste helft van de twintigste eeuw met de ontwikkeling en oplevering van het naar haar genoemde museum op de Hoge Veluwe.

De Duitse Helene Müller was getrouwd met Anthony Kröller, die in 1889 directeur werd van de firma Wm H. Müller & Co. in Rotterdam. Onder zijn leiding kwam het bedrijf in handel en scheepvaart tot grote bloei. Beiden volgden in de winter van 1906-1907 een cursus kunstbeschouwing van H.P. Bremmer. Vanaf dat moment ging Helene Kröller-Müller kunstwerken verzamelen: uit de zeventiende, de tweede helft van de negentiende en begin twintigste eeuw.

Ruim 25 jaar voer het echtpaar Kröller-Müller blind op de deskundigheid van kunstkenner Bremmer. Naast favorieten van Bremmer – zoals Breitner, Corot en Millet – kwamen daar ook eigen voorkeuren bij: Sluijters, Surat en Mondriaan. Maar met name de aanschaf van werken van Vincent van Gogh waren van belang: in 1913 kocht Helene maar liefst dertig Van Goghs. Ze zouden later tentoongesteld worden in het Haagse ‘museumhuis’, op het Lange Voorhout 3.

Vanaf 1909 kocht de familie Kröller grond aan op de Veluwe, om aldaar te kunnen gaan rijden en jagen. In de jaren erop werd het terrein verder vergroot tot het huidige Nationale Park De Hoge Veluwe. Naast het verzamelen van kunst was Helene ook bezig met het aankopen, optrekken, verbouwen en inrichten van villa’s, landgoederen en boerderijgebouwen. Zo bemoeide ze zich als ‘co-architect’ ook met het ontwerp voor het jachtslot Sint Hubertus van H.P. Berlage, en met diens grootse museumplan voor de Veluwe.

Met de firma Wm. H. Müller & Co. ging het wegens de wereldwijde recessie inmiddels snel bergafwaarts. Aandelen verloren hun waarde, schulden namen toe, landgoederen en Veluwe-hectares moesten worden afgestoten. Op 15 maart 1928 schonk de familie Kröller bijna de gehele verzameling aan de nieuw opgerichte Kröller-Müller Stichting, met als opdracht een museum te bouwen en de verzameling in stand te houden. De verzameling bestond op dat moment uit ongeveer 800 schilderijen, 275 beelden, 5000 tekeningen en grafiek en 500 stuks kunstnijverheid. Uiteindelijk kocht de stichting Het Nationale Park De Hoge Veluwe de gronden en het jachthuis.

Op 14 december 1939 overleed Helene Kröller-Müller. In haar verslag over 1938 schreef zij onder meer dat zij zich als hoofddoel stelde “een aanschouwelijk beeld te geven van de ontwikkeling zoowel van den individueelen modernen kunstenaar als van de kunst onzer dagen in het algemeen. De leidende gedachte bij het tot stand brengen der collectie was, zooals gezegd, een overzicht te geven van de geestesrichtingen van onzen tijd, aan de hand van de ontwikkeling der moderne kunst vanaf het positieve Realisme van omstreeks 1860 tot de kunst van heden, over het Impressionisme, Pointillisme en Cubisme heen.”

Het Kröller-Müller Museum en Park zijn tot op de dag van vandaag twee verschillende organisaties. Hoewel de verantwoordelijkheden gescheiden zijn, is er wel veel samenwerking. En dat sluit aan bij de visie van de stichters: het samenbrengen van natuur en cultuur in het belang van het algemeen. Zo kunnen jaarlijks zo’n driehonderdduizend mensen genieten van al dat bijzonders op de Veluwe.

Bronnen:

 

Ga terug naar het overzicht van filantropen >>>