Nieuws

15/11/2019

Beter Geven debuteert in DBB100

In de nieuwste editie van DBB100 zijn de grondleggers van Beter Geven opgenomen. Lees meer >

19/09/2019

Workshop ‘Theory of Change’ op 30 januari 2020

Op donderdag 30 januari 2020 kunt u aan de slag met uw eigen Theory of Change. Lees meer >

27/08/2019

Cursus ‘Financiële beoordeling van aanvragen’ op 6 februari 2020

Op donderdag 6 februari 2020 verzorgt Beter Geven wederom een cursus waarin de financiële aspecten van aanvraagbeoordeling centraal staan. Lees meer >

Nieuwsarchief

Twitter LinkedIn

Jane Fortune

Jane Fortune“Ik was op een antieke-boekenbeurs in Florence. In de voorlaatste kraam vond ik een boek met de titel Plautilla Nelli: The First Woman Painter of Florence. De titel intrigeerde me, dus ik kocht het boek, las het en werd verliefd op alles over haar. Ik dacht dat als ze echt de eerste vrouwelijke schilder in Florence was, iedereen in Florence zou weten wie ze was. Maar vrijwel niemand wist wie ze was. In die tijd had ze slechts drie bekende schilderijen.” Vanaf dat moment wijdde Jane Fortune haar leven aan het blootleggen en herstellen van de grote werken van tot nu toe onbekende vrouwelijke schilders van de afgelopen zes eeuwen.

Fortune besloot Nelli’s meesterwerk ‘Bewening van de gestorven Christus’ te bekijken in het San Marco Museum in Florence. Tussen de beroemde werken van uitsluitend mannen hing het schilderij er treurig bij. Door een laag vuil had het alle glans verloren. “Ik heb met de curator gesproken over het schoonmaken, maar ze vond op dat moment niet dat het moest worden gereinigd, dus bleef ik haar lastig vallen. Acht maanden later haalde ze het eindelijk van de muur – en we kwamen erachter dat het houtwormen had. Als dat schilderij niet van de muur was gehaald en als we de houtwormen niet hadden gedood, zou het een ramp zijn geweest voor die specifieke galerij.”

Ook topwerk van Nelli’s vrouwelijke tijdgenoten bleek in erbarmelijke staat te verkeren, deels als gevolg van een overstroming van de Arno die de stad had getroffen in 1966. De verwaarlozing onderstreepte volgens Fortune de positie van vrouwelijke kunstenaars die in hun tijd – en in de eeuwen daarna – in de schaduw stonden van grootheden als Michelangelo, Da Vinci of Donatello. “Toen kwam ik met deze vragen: als niemand wist wie Nelli was, hoeveel andere vrouwelijke artiesten waren er dan? Niet alleen op de muren van de musea, maar in de museumopslag? Daarom heb ik Advancing Women Artists opgericht.” Naast het terugvorderen van vergeten schilderijen en sculpturen laat de stichting het restauratiewerk uitvoeren door vrouwelijke conservatoren en elk eindproduct tentoonstellen. Aanvankelijk was de focus gericht op werk uit de Renaissance, later breidde dat uit naar weggemoffelde kunst van vrouwen tot aan de 21ste eeuw.

Jane Fortune werd als oudste van een gezin van vier kinderen in 1942 geboren in Indianapolis. De familie was steenrijk geworden door een telefoonmaatschappij in die stad. Haar ouders waren journalist en ontpopten zich net als de meeste nakomelingen van de oervader van de telefoonmaatschappij tot filantropen. “Als filantropen waren ze zeer krachtige rolmodellen,” zei Fortune in een interview. “Teruggeven zat in hun DNA. Ze geloofden dat het hun verantwoordelijkheid was, omdat ze zo gelukkig waren. Mijn vader passeerde nooit een bedelaar op straat, zonder hem of haar te erkennen en een dollar of twee te geven. Wij, als hun kinderen, hebben ook veel geluk en voelen dat het onze verantwoordelijkheid is om de erfenis van mama en papa voort te zetten en ook een verschil te maken.”

Onlangs hielp Fortune bij het opzetten van ‘A Space of their Own’, een online samenwerking tussen Advancing Women Artists en het Eskenazi Museum of Art aan de Indiana University. Het doel is om ’s werelds grootste onderzoeksdatabase op te bouwen over internationale vrouwelijke kunstenaars van 1500 tot 1800. Fortune ontving meerdere onderscheidingen en onderscheidingen, waaronder een eredoctoraat van de Universiteit van Indiana. Maar ze was het meest trots op de medaille uit Florence die haar een ereburger maakte. “Ze wilde de medaille begraven met haar,” zei haar zoon, John. “En ze zei: ‘Vergeet niet iedereen te vertellen dat ik een burger van Florence was’.” Fortune stierf in 2018 aan de gevolgen van eierstokkanker.

Bronnen:

 

Ga terug naar het overzicht van filantropen >>>