Nieuws

15/11/2019

Beter Geven debuteert in DBB100

In de nieuwste editie van DBB100 zijn de grondleggers van Beter Geven opgenomen. Lees meer >

19/09/2019

Workshop ‘Theory of Change’ op 30 januari 2020

Op donderdag 30 januari 2020 kunt u aan de slag met uw eigen Theory of Change. Lees meer >

27/08/2019

Cursus ‘Financiële beoordeling van aanvragen’ op 6 februari 2020

Op donderdag 6 februari 2020 verzorgt Beter Geven wederom een cursus waarin de financiële aspecten van aanvraagbeoordeling centraal staan. Lees meer >

Nieuwsarchief

Twitter LinkedIn

Give Smart

Cover Give SmartHier op kantoor heb ik een boekenkast vol publicaties over filantropie en geven. Bij de recente voorjaarschoonmaak had ik ‘Give Smart’ van Tierney en Fleishman in mijn handen. Nu ik sinds kort in een bestuur zit van een vermogensfonds en daarnaast met Beter Geven bezig ben om voor een vermogende familie een nieuwe stichting op te zetten, leek het mij wel een mooi moment om mijn kennis weer eens wat op te frissen.

‘Give Smart’ (‘Philanthropy that gets results’ – en dat willen we toch allemaal…) is een heerlijk Amerikaans boek, vlot en makkelijk geschreven. Met veel voorbeelden van aanpak (en mislukkingen) van vermogensfondsen en filantropen. In zes stappen nemen de auteurs nieuwe filantropen aan de hand. Vragen waar je een antwoord op wilt krijgen voordat je begint:
– Wat zijn mijn waarden en wat wordt de focus (van mijn filantropie)?
– Wanneer ben ik succesvol?
– Wat is mijn verantwoordelijkheid hierin?
– Wat is nodig om mijn doelen te bereiken?
– Met wie werk ik samen en hoe werk ik samen met aanvragers.
– Hoe ga ik meten of het is geslaagd, en hoe leer ik van fouten?
De ‘Monday Morning’ checklist achterin het boek is ook een handige tool voor de beginnende (en zelfs meer ervaren) filantroop.

Voor mij is dit boek een bevestiging van waarin ik geloof na meer dan twintig jaar ervaring in de sector. Filantropie is gewoon heel moeilijk en het is hard werken. Er is niet zoiets als een quick fix voor de moeilijke en taaie problemen die filantropen omarmen en oplossingen voor zoeken. Leg de lat hoog en definieer wanneer je succesvol bent. Je hebt geen klanten (die ergens anders producten gaan halen als jouw filantropische aanpak hen niet bevalt), er zijn geen aandeelhouders, en geen concurrenten. Dus de lat hoog leggen (volgens de auteurs) moet uit jezelf komen, en dat vergt continue aandacht en discipline.

Net als filantropen horen filantropieadviseurs ook constant te investeren in hun kennis. Beter Geven doet dit door boeken over geven te lezen, congressen en bijeenkomsten te bezoeken en aansluiting te zoeken bij netwerken (we zijn nu lid van EU Consult en volgen de gedragscode voor Europese adviseurs).

Jacqueline Detiger

Korte film over het boek en de auteurs >>>
Website bij het boek >>>

Ga terug naar het overzicht van verschenen publicaties >>>