Nieuws

15/11/2019

Beter Geven debuteert in DBB100

In de nieuwste editie van DBB100 zijn de grondleggers van Beter Geven opgenomen. Lees meer >

19/09/2019

Workshop ‘Theory of Change’ op 30 januari 2020

Op donderdag 30 januari 2020 kunt u aan de slag met uw eigen Theory of Change. Lees meer >

27/08/2019

Cursus ‘Financiële beoordeling van aanvragen’ op 6 februari 2020

Op donderdag 6 februari 2020 verzorgt Beter Geven wederom een cursus waarin de financiële aspecten van aanvraagbeoordeling centraal staan. Lees meer >

Nieuwsarchief

Twitter LinkedIn

Weg van Filantropie

Handboek voor samenwerking tussen grote gevers en non-profit organisaties

Zelf werk ik al zo’n 20 jaar in de filantropische sector, met name met vermogensfondsen en particuliere gevers. Uit mijn ervaring blijkt dat de filantropische wereld nog behoorlijk verdeeld is, met aan de ene kant de gevers en aan de andere kant de ontvangers (de fondswervende organisaties in dit geval). Het is niet altijd makkelijk om die twee werelden bij elkaar te krijgen. Ook is er veel miscommunicatie tussen grote gevers en hun verwachtingen ten opzichte van goede doelen en de fondswervende organisaties en hoe zij omgaan met grote gevers en vermogensfondsen. Vera Peerdeman en Hans Broodman hebben in dit boek deze twee werelden bij elkaar gebracht en dat hebben ze knap gedaan. Het is interessant om een kijkje te nemen in de keuken van de ander. Met als uiteindelijk doel om grote gevers en organisaties beter te laten samenwerken en gezamenlijk hun idealen te realiseren.

Het is een goed leesbaar en mooi opgemaakt boek, duidelijk gestructureerd en met heldere toelichtingen in aparte blokken tekst. Het is een heel praktisch boek geworden met veel voorbeelden, korte interviews met gevers en met ontvangende organisaties. En voor wie nog een stap verder wil, is er zelfs een werkboek beschikbaar.

In deel twee van het boek worden in tien korte hoofdstukken diverse aspecten belicht, met de bril op van de fondsenwerver en de bril van de gever. Zo worden onderwerpen als communicatie, strategie, impact, persoonlijk contact eerst met de bril van de fondsenwerver en daarna met de bril van de gever op bekeken. Dit levert interessante inzichten op. Duidelijk is dat het bij samenwerking altijd om maatwerk gaat.

Basis voor deze praktijkverhalen en theorieën is het onderzoek Filantropie in Nederland dat zij in 2015 hebben uitgevoerd. Hieruit blijkt dat 60% van de gevers niet alleen geld wil geven maar ook bereid is om tijd te investeren en netwerken in te zetten. Ontvangende partijen weten hier vaak nog niet goed mee om te gaan. Verder is er voor ons bij Beter Geven werk aan de winkel, want volgens dit handboek heeft twee derde van de grote gevers geen geefplan!

Fondsenwervers zullen dit boek zeker op hun lijstje verplichte literatuur moeten zetten. Gevers zijn regelmatig teleurgesteld in de organisatie waaraan zij schenken vanwege gebrek aan enthousiasme bij de ontvanger. Soms wordt er zelfs nooit contact opgenomen na een grote donatie. De citaten van enkele van de geïnterviewde gevers laten zien dat er veel verbeteringen in de communicatie nodig zijn.

Gelukkig zijn er ook veel positieve voorbeelden van mooie samenwerkingen. Uiteindelijk gaat het niet om geld, maar juist om de problemen die je gezamenlijk wilt oplossen. Als je vanuit de gemeenschappelijke passies en waarden met elkaar optrekt (op de weg van filantropie…) dan is het genieten van de wandeling en levert het (zonder blaren) een voldaan gevoel op bij het bereiken van de bestemming.

Jacqueline Detiger

www.walburgpers.nl

Ga terug naar het overzicht van verschenen publicaties >>>