Conceptontwikkeling Verrijk je Buurt

In 2018 bestond Fonds 1818 200 jaar, wat natuurlijk gevierd moest worden. Eén van de jubileumactiviteiten was om 200 buurtinitiatieven te steunen. Niet alleen met geld, maar vooral ook met kennis en coaching. Beter Geven werd gevraagd een wervingscampagne te ontwikkelen waarin burgers werden uitgenodigd om voor hun eigen buurt of wijk een activiteit te ontwikkelen. Deze campagne kreeg de naam ‘Verrijk je Buurt’.

 

Bij de ontwikkeling van de campagne werden wijkmanagers betrokken om na te gaan op welke manier buurtbewoners het beste gestimuleerd konden worden om aan de slag te gaan. Beter Geven schreef vervolgens een plan van aanpak, organiseerde een pitch voor een communicatiebureau en ondersteunde Fonds 1818 bij de zoektocht naar een campagneleider. In de periode 2017-2018 werden in het hele werkgebied zogenaamde inspiratiecafés georganiseerd, waar bewoners samen ideeën ontwikkelden voor hun eigen buurt.

 

Uiteindelijk vonden ruim 400 initiatieven hun weg naar Fonds 1818, waarvan meer dan 300 ook daadwerkelijk gefinancierd konden worden. Later is het concept van Verrijk je Buurt geïntroduceerd bij Lokale Fondsen Nederland, waarna de campagne ook door het Texelfonds is uitgevoerd.

 

Meer informatie over Verrijk je Buurt >>>